Idea 20-minútového mesta, podľa ktorej staviame Nesto, je koncept štruktúry mestských oblastí, ktorý má dva ciele. Trvalú udržateľnosť a kvalitnejší život v mestách pre všetkých bez rozdielu. Ako toto všetko dosiahnuť len za 20-minút?
20 minút a dosť
Idea 20-minútového mesta spočíva v tom, že obyvatelia miest by nemali za napĺňaním svojich základných potrieb cestovať dlhšie než 20 minút. A mali by to zvládnuť pešo alebo na bicykli. Namiesto miest rozdelených na zóny pre bývanie, zóny, kam sa chodíme zabávať a zóny, kam chodíme pracovať, by mali byť mestá rozdelené na štvrte, ktoré dokážu naplniť všetky tri funkcie.
Túto ideu predstavil v roku 2016 francúzsko-kolumbijský univerzitný profesor Carlos Moreno a už si ju osvojili mnohí mestskí plánovači a komunálni politici na nej stavajú svoje kampane. Hlavným motívom Morenovej vízie je odbremeniť ulice miest od šialeného množstva áut a vytvoriť mestské prostredie, ktoré je postavené okolo človeka, nie okolo semaforov a parkovacích lístkov.
Ne(novinka)
Málokto si uvedomuje, že 20-minútové mestá sme tu mali ešte dávno pred tým, ako sa profesor Moreno vôbec narodil. V skutočnosti sa mestské oblasti do podoby 20-minútového mesta formovali samy a prirodzene. Ľudia jednoducho svoje základné potreby napĺňali len v teritóriu, ktoré vedeli obslúžiť pešo.
Boom automobilovej dopravy však skrátil vzdialenosti a takpovediac zmenšil mestá. S nástupom áut sa ľudia rozutekali napĺňať svoje základné potreby a túžby aj mimo svojej domovskej lokality, zvyčajne do centra svojho mesta, alebo dokonca do iných miest.
Toto putovanie za potrebami zdeformovalo prirodzenú štruktúru 20-minútových miest, ktorú sa teraz snažíme znovu objaviť a opraviť. Následkom tejto deformácie sa rozdiely medzi obyvateľmi miest prehĺbili. V centrách, kde sú sústredené všetky služby napĺňajúce naše potreby, si mohli dovoliť bývať iba tí najbohatší. Chudobnejšie obyvateľstvo vytlačili vysoké ceny bývania na okraje miest bez vybavenosti, kde obyvatelia mohli akurát tak prenocovať. Za ostatnými potrebami museli aj tak dochádzať.
A potom prišiel COVID
Pandémia prevrátila všetko naruby. Pre mnohých zrazu dochádzanie za prácou, nákupmi, či zábavou stratilo význam. Ľudia sa začali častejšie sami seba pýtať, prečo by mali dochádzať hodinu do kancelárie, len aby mohli pracovať za počítačom, ktorý si prinesú z domu. Rovnako sa začali pýtať, prečo musia dochádzať za nákupmi, vzdelaním, zdravotnou starostlivosťou, či kultúrou.
Otázky, ktoré pandémia priniesla, sú skvelou príležitosťou obrazne povedané zbúrať naše mestá a postaviť ich nanovo. 20-minútové mestá by podľa profesora Morena okrem benefitov pre našu planétu priniesli aj zmenšovanie rozdielov medzi obyvateľmi a revitalizáciu zanedbaných mestských častí.
Športová disko-hala
Trvalá udržateľnosť a zmenšovanie rozdielov znie fajn. Ale ako zabezpečiť všetky funkcie pre obyvateľov aj v častiach mesta, ktoré na to vôbec neboli stavané? Profesor Moreno vidí cestu k v efektívnejšom využívaní existujúcich budov.
Napríklad prázdne budovy by premenil na co-workingové priestory, kam by lokálni pešo „dochádzali za prácou“. A školy, ktoré sú cez víkendy prázdne by mohli slúžiť na kultúrne, či športové podujatia, aby sme na koncert nemuseli cestovať na druhý koniec mesta. Knižnice by sa mohli večer meniť na jazykové školy, športové haly na diskotéky a kaviarne na filmové kluby.
20-minútové mestá v praxi
Nesto bolo plánované ako 20-minútové ešte predtým, než sa to stalo moderným. Chceme znížiť uhlíkovú stopu obyvateľov Nesta tým najprirodzenejším a najjednoduchším spôsobom. Ak máte v dosahu 20 minút pešo miesto na prácu, školy, škôlky, ihriská, športoviská, miesta na relax aj zdravotnícke zariadenia, nemáte dôvod nasadnúť do auta. Chceme sa stať prvou štvrťou v Bratislave a na Slovensku, ktorá svojich obyvateľov nebude pri každej príležitosti (potrebe) nútiť opustiť svoje susedstvo.